«Διδαχές, λογάδην, προς νηστεύοντες και μη νηστεύοντες»

Του Ηλία Σακαλή

Α΄. Τα θεόθεν ή άνωθεν «καταβαίνοντα».

    • Νηστεία ἀληθής, ἡ τῶν κακῶν ἀλλοτρίωσις. (Μέγας Βασίλειος)
    • Αληθινή νηστεία είναι εκείνη που βλέπει ο Θεός και όχι οι άνθρωποι

  • Ο Θεός για να λογαριάσει τις αρετές μας, πρέπει να συνοδεύονται από σωματική εγκράτεια και καθαρή συνείδηση.
  • Η νηστεία μαστιγώνει τα πάθη και τις αμαρτωλές επιθυμίες μας.
  • Η νηστεία είναι ο τρόμος των δαιμόνων και μέσω αυτής προγεύεται ο άνθρωπος τις ουράνιες τέρψεις.
  • Η σωματική υπόσταση του ανθρώπου δεν υπάρχει για το «εὖ ζῆν» αλλά για το «εἶναι».
  • Η νηστεία, σαν προσευχή, ανεβαίνει και το έλεος του Θεού κατεβαίνει.
  • Άρα η υψηλότερη των αρετών είναι η θεόθεν υποδεικνυόμενη νηστεία.

 

Β΄. Τα γήινα ή ανθρωπομορφικά.

 

  • Εμείς οι ορθόδοξοι χριστιανοί οφείλουμε να διατηρούμε γρηγορούσα τη δογματική μας συνείδηση, διότι ζούμε σε εποχή διαχριστιανικού και διαθρησκειακού συγκριτισμού.
  • Οι ορθοί λογισμοί ελευθερώνουν τον άνθρωπο από την πνευματική καχεξία.
  • Η λελογισμένη νηστεία και η εγκράτεια λυτρώνουν το σώμα και την ψυχή του ανθρώπου από τα πάθη τους.
  • Μην κάνεις τη νηστεία σου στείρα. Μόνη της η νηστεία δε σε ανεβάζει στον ουρανό, αν δε συντροφεύεται από την αδελφή της την ελεημοσύνη.
  • Η νηστεία δεν υφίσταται μόνο στην αποχή των τροφών, αλλά περισσότερο στην αποχή των αμαρτιών.
  • Η μέση οδός είναι και βασιλική. Οι υπερβολές είναι των δαιμόνων.
  • Η αυστηρή εγκράτεια, δηλαδή η αυστηρή νηστεία, απαιτεί μετρό στη γλώσσα, οριστικό τέλος στην οφθαλμολαγνεία και «στεγανές» ωτασπίδες.
  • Η λιτότητα των φαγητών βρίσκεται στην κατώτερη ποιότητα της τροφής, ενώ το ακατηγόρητο των λόγων στην ποιότητα της σιωπής.
  • Της λαιμαργίας έγκονα είναι όλα σχεδόν τα σαρκικά πάθη.
  • Νηστεία θεληματική είναι η κατά τακτά χρονικά διαστήματα αποχή από υλικές τροφές.
  • Δυναμική νηστεία είναι εκείνη που ξεκολλάει την ψυχή από της ύλης τη φροντίδα.
  • Νηστεία, εισέτι, δεν είναι μία στεγνή και άχαρις αποχή από τροφές, αλλά ένα μέσο, ένας πιλότος, για βαθύτερη κατάκτηση του πνευματικού κόσμου.
  • Η μετρημένη και αυστηρή ζωή δίνει υγεία και μακροημέρευση.
  • Φύλαξε την κοιλιά σου από το περιττό φαγητό, αλλά περισσότερο τα μάτια σου. Διότι έτσι ο εσωτερικός πόλεμος αποβαίνει πιο ελαφρύς από τον εξωτερικό.
  • Όταν συγχωρείς δεν αλλάζεις το παρελθόν αλλά το μέλλον.
  • Χωρίς αγάπη και έλεος η νηστεία είναι όπως το λυχνάρι χωρίς λάδι.
  • Το λάδι, όπως γαληνεύει τη θάλασσα, έτσι και κατά τη διάρκεια της νηστείας κατευνάζει τα σωματικά και πνευματικά πάθη του ανθρώπου.
  • Εάν λοιπόν το λάδι είναι ικανό να γαληνεύει τη θάλασσα, και έτσι είναι, πώς είναι δυνατόν να μην είναι ικανό να γαληνεύει τα ψυχικά και σωματικά πάθη του ανθρώπου;

Και εάν είναι έτσι, που έτσι είναι, είναι πρέπον να στερούμε το σώμα μας από αυτό το αγαθό, τη στιγμή μάλιστα που καμία ηθική επιταγή και ιατρική δεοντολογία δεν το υποδεικνύει;

Εδώ υποβάλλω στην επίσημη Εκκλησία το ερώτημα: Νηστεύεις τρώγοντας ελιές και αμαρτάνεις τρώγοντας λάδι; Αναμένω…

Δεν επιτρέπεται η Εκκλησία της Ελλάδος να αφήνει τον ορθόδοξο χριστιανό αιχμάλωτο των προκαταλήψεων, των δεισιδαιμονιών, των ποικιλώνυμων αιρέσεων, των παραχριστιανικών οργανώσεων και των αδίστακτων χριστιανομάχων, που τολμούν αδιάντροπα να θωρακίζονται πίσω από τον Τίμιο Σταυρό του Σωτήρος Χριστού.

  • «Νίψον ἀνομήματα, μή μόναν ὂψιν»

Απλά: Νίψε το πρόσωπό σου, χτένισε τα μαλλιά σου, μείνε μακριά από κακίες, αδικίες, διαμάχες και φιλονικίες, απόπλυνε τους ηθικούς σου ρύπους, όρθωσε το κεφάλι σου και τότε θα βρεις το δρόμο της αληθινής νηστείας, που οδηγεί προς την αρετή και τη λύτρωση.

  • Μάθε ότι η υψίστη των αιρετών είναι η μετάνοια.
  • Άρα η νηστεία δεν είναι «πένθιμο εμβατήριο», ούτε θρησκευτικό «χόμπυ», ούτε  ερασιτεχνική απασχόληση, ούτε δοκιμασία οργανικής αντοχής.

Είναι γιορτή, είναι θρησκευτικός πανηγυρισμός.

 

Γ΄. Επιμύθιο.

Όλα, λοιπόν, τα «κάτωθεν» αναπηδώντα, αλλά κυρίως τα «άνωθεν» ρέοντα υπαγορεύουν, εάν είσαι άνθρωπος, να γίνεις συνάνθρωπος και χρηστός χριστιανός.

 

Δ΄. Τα παρεπόμενα των λέξεων.

 

  1. Διδαχή (< διδάσκω) = Ορθόδοξο θρησκευτικό κήρυγμα.
  2. Λογάδην (< λογάς = επίλεκτος, < λέγω = επιλέγω) = κατ’ επιλογήν
  3. Νηστεία (< νηστεύω < νῆστις < νη = αρνητικό μόριο + ἐσθίω = τρώγω) = αποχή από ορισμένες τροφές, που επιβάλλει η Εκκλησία.

Σημείωση: Παραθέτω μια περί τη νηστεία ιστορική μαρτυρία. Κατά τους Αιγυπτιακούς παπύρους η αποχή από τα σιτηρά επεβλήθει από τους Φαραώ, όταν ενέσκηψε πείνα, διότι τα σπουργίτια, κοινώς σιταροπούλια, μία εκ των πληγών των Φαραώ, κατέτρωγαν το σιτάρι, σε βαθμό που να μην επαρκεί πλέον και για το λαό, ώστε έτσι να είναι αρκετό για τους βασιλείς και τον περίγυρό τους.

Έκτοτε στην επιβληθείσα στέρηση έδωσαν και θρησκευτική χροιά, με αποτέλεσμα ο λαός να θεωρεί τη χρήση του σίτου μέγα αμάρτημα.

Το μέτρο αυτό στα μετά Χριστόν χρόνια έλαβε την προσωνυμία «νηστεία», δηλαδή αποχή, όχι βέβαια από το ψωμί, αν και μερικοί απέχουν και απ’ αυτό, αλλά κυρίως από άλλα καταναλωτικά αγαθά.

  1. Βασιλική = λαμπρή, επιβλητική.
  2. Λαγνεία = τάση για σαρκικές απολαύσεις.
  3. Πιλότος (< πηδώτης < πηδόν = τιμόνι) = τιμονιέρης.
  4. Μόναν: χρήση του Δωρικού (α) αντί του Ιωνικού (η). Άρα «μόναν» αντί «μόνην».
  5. Επιμύθιο (< ἐπί + μῡθος) = το ηθικό συμπέρασμα.
  6. Παρεπόμενα = Τα συνοδευτικά γνωρίσματα των λέξεων που προσδιορίζουν την ερμηνεία τους.

Άστρος
10 Απριλίου 2017
Ηλίας Θεμ. Σακαλής
Φιλόλογος
2755022537

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s