“”Πρωταγόρας o πατέρας της δημοκρατίας , τα όπλα της δημοκρατίας σήμερα και η περιορισμένη θητεία για επτά χρόνια”

Του Γιάννη Κουρόγιωργα
Ο μεγάλος  εκπρόσωπος  του  Ελληνικού  διαφωτισμού  Πρωταγόρας , είναι  σχετικά  άγνωστος  και μάλλον παρεξηγημένος   για τη προσφορά του  και  τις θέσεις του για την δημοκρατία , γιατι  τα κατεστημενα  όλων  των εποχών  έγραψαν  την ιστορία  με τα δικά τους γράμματα . Ο Πρωταγόρας  είναι  ο  μεγάλος  θεωρητικός  και  o πατέρας  της δημοκρατίας
.

Δείτε στο παρακάτω σύνδεσμο τις απόψεις του σεβαστού καθηγητού μας Κ. Κατσιμάνη , που σε δύο σελίδες συνοπτικά περιγράφει την πεμτουσία της δημοκρατίας, δείτε το σύνδεσμο για περισσότερα.

  1.  Ανθρωπισμός, δημοκρατία και παιδεία στον πλατωνικό Πρωταγόρα

“Όταν στην Εκκλησία του Δήμου γινότανε  συζήτηση  περί “οικοδομίας  η ναυπηγείας ”  καλούνται  σαν σύμβουλοι αποκλειστικά  και μόνο  οι ειδικοί, δηλαδη οικοδόμοι  και ναυπηγοί . Εάν ένας  άσχετος  πολίτης προσπαθούσε  να  πεί  την γνώμη του  γι  αυτά  θα συναντούσε  την αποδοκιμασία  των παρευρισκομένων  με γιουχαίσματα  και αν επέμενε , θα  απομακρυνόνταν βίαια  με  εντολή  των  πρυτάνεων.”

“Όταν όμως η συζήτηση  αφορούσε την διακυβέρνηση  της πόλης  τότε ομιλούσαν όλοι  οι  απλοί πολίτες  ….. και οι άλλοι τους άκουγαν με μεγάλη προσοχή “…

Εμείς  καταλαβαίνουμε  όπως  τονίζουν πολλοί … “Tο δικαίωμα  και  το χρέος  όλων  των πολιτών  να  εκφράζουν  ελεύθερα  τις  απόψεις  τους (ισηγορία & παρρησία)  για θέματα που αφορούσαν την πόλη  αποτελούσε  απαραίτητη  και  αναγκαία προϋπόθεση για την ομαλή  και  σωστή λειτουργία  της  δημοκρατίας

“Ας προσέξουμε  τι  μας λέει  παρακάτω  ο καθηγητής  μας  για τον Πρωταγόρα  και  την δημοκρατία.

Στιγμιότυπο 2017-05-18, 8.19.29 π.μ.

Στιγμιότυπο 2017-05-18, 8.19.37 π.μ.

Στιγμιότυπο 2017-05-18, 8.19.54 π.μ.

Σχετική  βιβλιογραφία:  Πλάτων και Αριστοτέλης , Φιλοσοφική Ερμηνεία Επιλεγμένων Κειμένων  Κ.Κατσιμάνης  Gutenberg  Αθήνα 2003

 

Είναι επίσης  πολύ  επίκαιρες  οι απόψεις του  σεβαστού  καθηγητού  μας Κ.Κατσιμανη  για  την ιδιότητα  του πολίτη, η «πολιτειότητα»  και την δημοκρατία , δείτε  το  σύνδεσμο  για περισσότερα.

 

  1. Συζητώντας τις έννοιες τις πολιτειότητας, της δημοκρατίας και του πατριωτισμού

 

“Ότι  η ιδιότητα  του πολίτη, η «πολιτειότητα», δε  συνάδει  με την απάθεια και την προσχώρηση σε σιωπηρές πλειοψηφίες, αλλά επιτάσσει  την άσκηση της παρρησίας, την ενεργό  συμμετοχή  σε  συλλογικές  διαδικασίες και την έμπρακτη  εκδήλωση  ενδιαφέροντος για τα κοινά.

 

Βαρυσήμαντα  είναι άλλωστε τα μηνύματα της ελληνικής αρχαιότητας, σύμφωνα  με τα οποία ο πολιτικώς  αδιάφορος  χαρακτηριζόταν «αχρείος», δηλαδή άχρηστος 27, ενώ ο πολιτικώς «ουδέτερος» λόγω  δειλίας  ή καιροσκοπισμού  στιγματιζόταν  ως «άτιμος», δηλαδή έχανε τα πολιτικά του δικαιώματα 28.

 

Και, τέλος, πρέπει  οι νέοι να συνειδητοποιήσουν  ότι ο πατριωτισμός δεν μπορεί  ούτε να αποτελεί  επάγγελμα ούτε να χρησιμοποιείται  ως άλλοθι  προς  ίδιον όφελος,αλλά  κάθε φορά  πρέπει, ανάλογα με τα δεδομένα  και  τις περιστάσεις, να συγκεκριμενοποιείται  ως ουσιαστική  προσφορά  στην  κοινωνία, το λαό και το έθνος. “

 

27 Ο χαρακτηρισμός προέρχεται από τον Επιτάφιο του Περικλή (Θουκ. II, 40, 2, 3-5).

28 Σύμφωνα με νόμο που εισήγαγε ο Σόλων, όπως αναφέρεται στην Αθηναίων Πολιτεία

του Αριστοτέλη, 8,5,1-6.

Η δημοκρατία  για  να αμυνθεί  σήμερα  από όλους τους εχθρούς  της ,πρέπει να χρησιμοποιήσει  τα όπλας της. Ας αρχίσουμε από σήμερα  όλοι να γράφουμε  ποιά  είναι  τα όπλα της δημοκρατίας ,τι  εμείς θέλουμε  και να τα  καταθέτουμε  στους πολιτικούς  μας, αργά η γρήγορα  θα τους εξαναγκάσουμε  να μας ακούσουν,

Μερικά  όπλα της δημοκρατίας είναι.

1) Η περιορισμένη  θητεία  όλων των αιρετών μας ηγετών  για όλες τις δημόσιες θέσεις  στο κράτος  , στα  κόμματα και  όλους τους δημοσίους φορείς ,  είναι επτά χρόνια

Ο Ροβεσπιέρος, ο “Αδιάφθορος ” , τον καιρό της παντοδυναμίας του έχει θεσπίσει και ακολουθήσει  πειστά την περιορισμένη  θητεία της μιαs μέρας, γιατί  ήξερε η εξουσία διαφθείρει. Όσο και να φαίνεται υπερβολικό ,η εξουσία  που είχε ήταν μόνο για μια μέρα και ανανεώτανε  κάθε  μέρα, επτά χρόνια  ίσως είναι πολλά.

2) Υπάρχει  διαφάνεια  στα δημόσια ,όλα πρέπει να γίνονται δημόσια, φανερά  και γραπτά . Τα κόμματα  και  οι δημόσιοι φορείς  ενθαρρύνουν και ηγούνται  για  διαφάνεια  με λεπτομερείς κανονισμούς, σε όλους τους τομείς της λειτουργίας τους  

3) Τα  όργανα  των  κομμάτων  και  οι βουλευτές  είναι  οι αντιπρόσωποι  των πολιτών  και  της  κοινωνίας,  που συμμετέχει  ενεργά  στα κοινά,  εκτελούν και  εφαρμόζουν  τις γενικά  αποδεκτές προτάσεις  των πολιτών  και  των συνελεύσεων  των  κομματικών οργανώσεων

Υπάρχουν  πολλά  όπλα  ακόμα  που πρέπει  να βρούμε σύντομα. …………………….………………………………………………………

Πιστεύουμε  ότι  η σημερινη  κρίση  προήλθε  κυρίως  από την διαφθορά και την αλαζονεία της εξουσίας, που δεν κατάλαβε  πόσο επικίνδυνο  ήταν  να κάνει  μπάνιο  με τους καρχαρίες , και από την παντελή έλλειψη  διαφάνειας στα δημόσια , όπου όλα πρέπει να γίνονται δημόσια, φανερά και γραπτά .

Οι πολιτικοί  μας  αγνόησαν  την  “διαβούλευση  και  σύνεση  “ από το 2000  η το 2004  και φτάσαμε  στα  γνωστά  αποτελέσματα.  Όλοι μας  γνωρίζαμε  το  πρόβλημα  καλά  από τότε,  και καλύτερα  από το  2009 η 2010 η το 2012 η το 2015 .

Το  δημόσιο  συμφέρον, το Κοινωνικό  κράτος , η απασχολήση  με τα κοινά, η αντιπροσώπευση , τα κόμματα  και  η δημοκρατία  δεν είναι τσιφλίκι  και οικόπεδο  κανενός  πολιτικού.  Η δημόσια  περιουσία  και  οι δημόσιες  απολαβές  ανήκουν  στους  πολίτες.

Καλούμε τους πολίτες  να ανοίξουν  τα  μάτια  τους και τα αυτιά  τους  και να βγαλουν  τα δικα τους συμπεράσματα  για όλα  και να μην περιμένουν τους  καλοπροαίρετους  “ειδικούς ” να αποφασίσουν  για αυτούς.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s